Så säljer du konst på nätet

Så säljer du konst på nätet

Av Linnea Bergström·7 november 2025·
5 min läsning

Internet har förändrat allt för konstnärer. Förr behövde du vara i rätt galleri för att sälja din konst. Du behövde kontakter, tur och ofta mycket pengar för att komma in på konstscenen. Nu kan vem som helst sälja konst på nätet från sitt hem. En konstnär i Stockholm kan nå köpare i Tokyo. En illustratör i Malmö kan sälja målningar till någon i New York (ganska häftigt egentligen). Konstvärlden är inte längre stängd för de få längre.

Varför konsten flyttade online

E-handeln har växt massivt under de senaste tio åren. Människor köper allt online nu från mat till möbler. Konstköpare var inte undantag. De började fråga sig: varför ska jag gå till ett galleri när jag kan bläddra genom tusen verk hemma på soffan? Plattformar som Etsy, Artsy och Saatchi Art insåg de här och skapade nya möjligheter. De samlade konstnärer och köpare på samma ställe. Plötsligt spelade geografin ingen roll. Dina gränser försvann.

Siffrorna som visar marknadens potential

Talen är imponerande. Fyrtiotre procent av gallerierna fokuserar nu på online-försäljning. Femtionio procent av konstsamlarna köpte konst online under 2024. För nästa år förväntas digital konstförsäljning nå femton miljarder dollar. Det betyder att marknaden växer snabbt. För nya konstnärer är det här rätt tidpunkt att börja. Konkurrensen är stor men möjligheterna är större än någonsin.

Vilken plattform ska du välja?

Artsy är gjord för seriösa konstsamlare. Här finns både kända och okända konstnärer. Plattformen tar tjugo procent provision men ger dig tillgång till en välbärgad publik som faktiskt köper konst. Saatchi Art är mer tillgänglig. Den passar bäst om du målar eller gör skulpturer. Du säljer oftast original eller limiterade tryck här. Etsy är för dig som säljer print, illustrationer eller digital konst. Där är kunderna vana vid lägre priser men köper ofta i större volym.

Vilken plattform ska du välja? Ställ dig dessa frågor: Vad säljer jag - original eller tryck? Hur mycket kan jag leva med i provision? Var befinner sig mina köpare? För digital konst kan du också använda Print on Demand-tjänster. Du laddar upp din design. Tjänsten skriver ut och skickar när någon köper. Du behöver inte lagra något själv.

Prissätta din konst rätt

Många konstnärer gör samma misstag - de prissätter för lågt. De är glada att någon köper överhuvudtaget. Motsta det trycket. Din konst är värd något. Tre faktorer styr priset: materialkostnader, tid och marknadens efterfrågan.

Materialkostnader är lätta. Räkna vad ditt canvas, din färg och ditt papper kostat. Lägg till fem till tio procent för spill. En målning med femhundra kronor i material bör inte säljas för sexhundra kronor.

Tid är viktigare. Hur många timmar tog det? Värdera din tid. Om du tjänar tvåhundra kronor i timmen bör du få det. En målning som tog tjugo timmar är värd fyratusen kronor i arbete minst.

Efterfrågan spelar också roll. Om många vill köpa dina minimalistiska abstrakt kan du prisa högt. Om ingen köper än behöver du prisa lägre för att bygga portfölj. Ett exempel: en akvarell som kostat tvåhundra kronor och tagit tio timmar bör kosta ungefär två- till tretusenfemhundra kronor.

Så gör du dig synlig på nätet

Du kan ha världens bästa konst men ingen köper om ingen vet att den existerar. Sociala medier är din megafon. Instagram är perfekt för visuell konst. Posta regelbundet - minst tre gånger per vecka. Visa processen, inte bara slutresultatet. Folk älskar att se hur du arbetar. TikTok växer snabbt bland yngre köpare. Korta videoklipp av din skapande process fungerar bra där. Pinterest är undervärderat men kraftfullt. De är en sökmotor för visuell inspiration. Många köpare börjar där.

Gå också med i online-konstgemenskaper. Reddit har subreddits för konstnärer. Discord-servrar och Facebook-grupper finns överallt. Där kan du få feedback, lära dig av andra och bygga ett nätverk (vilket är väldigt värdefullt faktiskt). Engagemang är nyckeln. Kommentera andras verk. Svara på frågor. Dela dina kunskaper. Efter ett tag kommer folk att lära känna dig och vilja stödja dig.

Utmaningar och hur du hanterar dem

Det finns tre stora problem när du säljer konst online. Först är konkurrensen brutal. Miljontals konstnärer använder samma plattformar. För att sticka ut måste du vara konsekvent autentisk och skicklig. Visa din personlighet. Berätta varför du gör vad du gör.

Andra problemet är provisioner. Plattformar tar tjugo till trettio procent av varje försäljning. Det äter in på vinstmarginalen. Lösningen är att räkna provisionen när du prissätter. Om du vill tjäna tvåtusen kronor och plattformen tar tjugo procent måste du sälja för tjugofemhundra kronor. Det höga priset kan skrämma bort köpare. Det är ett svårt balanseringsakt.

Det tredje problemet är att många försöker sälja för mycket samtidigt. Du kan inte bygga ett varumärke på två veckor. Det tar tid. Börja med det du gör bäst. Fokusera på en stil tills den fungerar. Sedan kan du experimentera med något nytt.

Att börja redan idag

Du har aldrig haft det lättare att nå en global marknad. En person med en dröm och en dator kan nu bygga ett riktigt konstföretag. Det kräver kunskaper. Du måste lära dig om marknadsföring, prissättning och kundservice. Det kräver arbete. Du kommer att sitta länge och fotografera, skriva beskrivningar och svara på frågor. Men vägen dit är helt möjlig. Tusentals konstnärer gör det redan. Du kan också. Börja idag välj en plattform, ladda upp ditt första verk och se vad som händer.

Dela: